Stránka o vojnách, bitkách a osobnostiach histórie.

Yamato

23. března 2008 v 9:40 | Odborník |  Zbrane, vybavenie, technika.....
Japonsko, přesně ve stylu megalomanských projektů fašistických zemí osy, přistoupilo ke konci třicátých let ke stavbě třídy obřích bitevních lodí, kterým by se nemohla rovnat žádná stávající ani v blízké době stavěná loď spojenců, především USA. Ve velice přísném utajení byly vyprojektovány plány čtveřice lodí o standardním výtlaku 60 000 tun s děly zatím nepoužívané ráže 460 mm. První z lodí, po které byla třída pojmenována, byla Yamato, druhou Musashi a třetí projektovanou lodí byla Shinano (tato bitevní loď byla ke konci války přestavěna na letadlovou loď). Čtvrtá loď nebyla nikdy dokončena.
Yamato bola najväčšia bojová loď v histórii.
Hlavní výzbroj lodi Yamato tvořilo devět děl ráže 460 mm (18,1"/45) umístěných ve třech trojvěžích. Tato děla dokázala vystřelit náboj AP (armor piercing - protipancéř) o hmotnosti 1460 kg na vzdálenost 42 kilometrů. Každá věž měla hmotnost téměř 2 500 tun, což byla hmotnost některých torpédoborců. Sekundární výzbroj tvořilo 12, později pak jen 6 děl ráže 155 mm (6,1"/60) umístěných ve dvou troj-dělových věžích na přídi a na zádi. Dále pak 24 univerzálních (DP) děl ráže 127 mm (5"/40) a až 150 protileteckých kanónů ráže 25 mm ve trojhlavňových kompletech. Přes značné množství protiletecké výzbroje se tato ukázala ke konci války, kdy byla Yamato pronásledovanou lodí, jako málo účinná.
Ve výzbroji lodě byly také dva hydroplány - buďto E13A1 Aichi "Jakes" nebo F1M2 Mitsubishi "Pete". Jejich hangár byl umístěn na zádi, kdy byly také dva katapulty a jeřáb pro vyzdvižení z hladiny. Loď byla vybavena radarem.
Impozantní na lodích třídy Yamato byla také jejich pancéřová ochrana. Ta činila u bočního pásu 408 mm, na velitelské věži 500 mm a na čelech dělových věží dokonce 650 mm pancéře. Slabším místem, v jinak masivní ochraně, se ukázala paluba s pouze jedním pancéřovým pásem tloušťky 231 mm.
Loď Yamato byla poháněná 12 parními kotli Kanpon pohánějícími čtyři turbíny. Jejich výkon 150 000 koňských sil a šířka trupu okolo 36 metrů dovolovaly lodi plout pouze rychlostí 27 uzlů (lodě Iowa dosahovaly rychlosti 33 uzlů), ale i to byla pro tento kolos rychlost dostačující.Yamato byla uvedena do služby jen týden po započetí války v Tichomoří a sloužila pod velením admirála Isoroku Yamamota jako vlajková loď tzv. Kombinované flotily císařského válečného námořnictva. V průběhu roku 1942 strávila většinu času v centrálním Pacifiku jako součást obranného svazu bránícího ostrovy s japonskými základnami v této oblasti. V prosinci 1943 byly zasažena torpédem z americké ponorky USS Skate (SS-305) a do dubna 1944 byla opravována. Při těchto opravách jí byla doplněna další protiletecká výzbroj. Po skončení oprav se v červnu zapojila do bojových akcí ve Filipínském moři a v září ze zúčastnila bitvy o záliv Leyte. Následně ostřelovala děly hlavní baterie konvoj eskortních letadlových lodí a torpédoborců u ostrova Samar.
Při bitvě v Leytském zálivu utržila Yamato menší poškození a byla převelena zpět do Japonska, aby se podrobila opravám. Tam dorazila v listopadu 1944 a zimu strávila na tamější základně. V březnu 1945 byla napadena americkými palubními letouny, ale byly jí způsobeny pouze menší škody. Jak pokračovaly boje u ostrova Okinawa a americké jednotky se chystaly na vylodění, byla Yamato pověřena vést svaz lodí v sebevražedné misi "TenGo". Japonci již viděli, že nejsou schopni přímého boje proti americkým svazům, které byly v jasné převaze a proto bylo rozhodnuto zničit alespoň jejich invazní jednotky. Jak již bylo uvedeno, jednalo se o sebevražednou misi a proto byla Yamato vybavena palivem pouze "na cestu tam". 7. dubna 1945, stále ještě přibližně 200 mil od Okinawy, byla Yamato napadena velkým počtem amerických palubních letounů a po zásazích 11-13 torpédy a nejméně 7 pumami potopena.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka262,8 m
Šířka36,88 m
Ponor10,4 m
Výtlak standardní65 000 t
Výtlak maximální71 659 t
Výzbroj
9 x 460 mm (18,1"/45)
12(později 6) x 155 mm (6,1"/60)
12(později 24) x 127 mm (5"/40) DP
150 x 25 mm AA
4 x 13 mm AA
Pancéřování
- boční pás408,9 mm
- pažení299,7 mm
- paluba231 mm
- čela věží650 mm
- velitelská věž500 mm
Max. rychlost27 uzlů
Pohon12 kotlů Kanpon
4 parní turbíny Kanpon
Výkon150 000 ks
Lodní šrouby4
Zásoba paliva?
Akční rádius7 200 nám. mil při 16 uzlech
Posádka2 800 mužů
Zařazena do služby16. prosince1941
Vyřazena ze služby / potopena7. dubna 1945
Tak je (bola) to vážne veľká loď.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Ktorý národ mal podľa vás v Druhej svetovej najlepšie technologické vybavenie?

Japonsko 9.5% (14)
Nemecko 61.5% (91)
USA 19.6% (29)
Británia 4.1% (6)
Taliansko 2% (3)
Francúzsko 3.4% (5)

Komentáře

1 Odborník Odborník | Web | 23. března 2008 v 22:51 | Reagovat

ako sa tak divam na tie dela ..........tak narvat do jedneho z nich cloveka by nebol problem........asi :D no fakt hustaaaaaa lodicka

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama